در دنیایی که مکان های عبادت به عنوان قلب تپنده جوامع عمل می کنند، نمی توان اهمیت آنها را نادیده گرفت. صرف نظر از مذهب، فضاهای مقدس اساس عبادت و عمل معنوی هستند.

فضاهای مقدس وحدت ایجاد می کنند، آسایش را ارائه می دهند و همچنین آداب و رسوم پیروان را تأیید می کنند.

امنیت در فضاهای مقدس

از مساجد گرفته تا کلیساها، معابد گرفته تا کنیسه ها، امنیت این منابع به اولویت اصلی تبدیل می شود. این ضرورت اساسی آزادی های مذهبی برای تقویت آرامش جمعی است.

از این رو، این امر مدیریت پیچیدگی‌های آن مکان‌های عبادت را ضروری می‌سازد تا مردم بتوانند بدون هیچ ترس و وحشتی آزادانه عبادت کنند یا فقط معنویت خود را ابراز کنند.

نیاز به تشخیص چهره

از موارد خرابکاری، سرقت، و جرایم ناشی از نفرت مذهبی گرفته تا حملات تروریستی، مؤسسات مذهبی در سراسر جهان شاهد انواع مختلفی از تهدیدات امنیتی بوده اند. این گونه خصومت‌ها نه تنها خطر جسمانی را برای سالكان معنوی به همراه می‌آورد، بلكه فضاهای نیایش را از آرامش و هماهنگی كه برای حفظ آن طراحی شده‌اند، مختل می‌سازد.

بنابراین، عملکرد مناسب یک محیط پیچیده که پاسخ بالقوه ای به مشکلات امنیت عبادت است و راه حل ها از طریق “فناوری تشخیص چهره” راه خود را پیدا می کنند.

افزایش تدابیر امنیتی

با استفاده از قدرت الگوریتم‌های پیچیده و تجزیه و تحلیل بیومتریک، فناوری سیستم‌های تشخیص چهره امکان افزایش تدابیر امنیتی را به گونه‌ای فراهم می‌کند که منجر به تداخلاتی که ممکن است حرمت محیط‌های عبادی را نقض نکند، فراهم می‌کند.

باید قدردانی کرد که چگونه فن‌آوری می‌تواند به ایجاد محیطی آرام‌تر در این مکان‌های مقدس کمک کند، وقتی که به طور ماهرانه و مسئولانه به کار گرفته شود.

چشم انداز امنیتی مکان های عبادت

در چند سال گذشته، جوامع دینی در تقاطع مسائلی قرار داشته اند که عوامل متعددی را به وجود آورده است که امنیت و قداست این اماکن مقدس را تضعیف می کند. از کلان شهرها گرفته تا روستاهای عجیب و غریب، هر نهاد مذهبی با هر فرقه، از نظر وسعت و پیروان، با وقوع همزمان حوادث امنیتی که مرزهای جغرافیایی را فرا می‌گیرد و در عوض وابستگی‌های مذهبی را فراتر می‌گذارد، آسیب می‌بیند. 

وقایعی مانند تخریب نمادهای دین و اموال و هتک حرمت اماکن مقدس به این ترتیب نمازگزاران را قربانی و آزرده خاطر می کند. به همین ترتیب، دزدی هایی که نمادهای گرانبهای مذهبی، آثار هنری یا پولی را که برای امور خیریه اهدا شده است را هدف قرار می دهد، نه تنها به مجرمان سود مادی می دهد، بلکه مهمتر از همه، اعتماد و حسن نیت در جامعه را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

تجاوز، مسئله اصلی است

در سطح جهانی، تجاوز به معابد و گورودواراها مشکل اصلی است. هندوئیسم همچنین با مشکلات دزدی، دزدی و دزدی مواجه است در حالی که آیین سیک با تعداد قابل توجهی از حملات کلامی یا آزار و اذیت مواجه می شود.

با این حال، دزدی، دزدی و دزدی مجموعاً عامل جنایات در کلیساها هستند که کمی بالاتر از خرابکاری هستند. در مقابل، مؤسسات اسلامی با وقوع بیشتر دزدی، دزدی و دزدی مواجه هستند که همه حوادث در مساجد را تشکیل می دهند.

عوامل مذهبی، نژادی یا ایدئولوژیک

در کنار این جنایات مغرضانه ای که در داخل یا علیه نهادهای مذهبی رخ داده است، وحشتناک ترین جنایات آن جنایاتی است که هدف ضد دینی دارند. این حوادث شیطانی که محصول تعصب، طرد و رادیکالیسم است، به قیمت جان انسان ها تمام شده است و باعث نگرانی گسترده و احساس نااطمینانی ملموس در میان نمازگزاران شده است.

این حملات بدون توجه به مکان عبادت توسط عوامل مذهبی، نژادی یا ایدئولوژیکی مختلف ادعا می شود. آنها تهدید بزرگی برای تساهل مذهبی هستند و در نهایت به صلح و آرامشی که نمازگزاران در مکان های مقدس خود به دنبال آن هستند ضربه می زنند.

لزوم حفظ آزادی های مذهبی

در منطقه آسیا و اقیانوسیه، 27 کشور از 50 کشور (54٪) شاهد حملات به اموال مرتبط با مذهب بودند، در حالی که در قاره آمریکا، 15 کشور از 35 کشور (43٪) حوادث خسارت مالی را تجربه کردند.

در خاورمیانه و شمال آفریقا، املاک در 12 کشور از 20 کشور (60 درصد) هدف قرار گرفتند. این آمارهای نگران کننده بر نیاز فوری به تلاش های هماهنگ برای حمایت و حفاظت از آزادی های مذهبی در سراسر جهان تأکید می کند. 

ازدحام بیش از حد

در مواقعی مانند تعطیلات مذهبی یا رویدادهای خاص که دوره‌های شلوغی هستند، رسیدگی به تعداد قابل توجهی از افراد در فضای محدودی از ساختار عبادت ممکن است دشوار باشد.

ازدحام بیش از حد علت اکثر تصادفات مانند ازدحام جمعیت یا سقوط در هنگام هل دادن و هل دادن بین نمازگزاران است. احساسات ممکن است داغ شوند، اختلاف نظرها اتفاق بیفتد، مردم ممکن است در مورد اینکه چه کسی کجا نشسته است یا چه کسی کجا ایستاده است، بحث کنند، و این مشاجرات گاهی اوقات به احساسات سخت و مشاجراتی ختم می شود که باعث برهم زدن فضای آرام یک مکان عبادت می شود.

بی ثباتی سیاسی و درگیری

بی‌ثباتی و درگیری‌های سیاسی هر دو بعد پیچیدگی بیشتری دارند که در مناطقی که تنش‌های مذهبی با آشفتگی‌های سیاسی تلاقی می‌کنند، بازتاب بیشتری دارد. عبادتگاه‌های واقع در چنین مکان‌هایی در برابر محدودیت‌های امنیتی مانند خشونت هدفمند، تعطیلی اجباری، و محدودیت‌های مختلف از سوی دولت آسیب‌پذیرتر هستند.

علاوه بر این، خشونت همراه با بی نظمی مدنی، بعد دیگری از ناامنی اماکن مذهبی را افزایش می دهد. در حالی که اعتراضات و شورش ها تا حدودی قابل انتظار است، اما در بیشتر موارد، وقوع آنها غیرقابل پیش بینی است و می تواند منجر به اختلال یا بدتر از آن، شرایط آشفته شود.

افزایش امنیت اماکن مذهبی

در جایی که احساس امنیت وجود ندارد، نیاز به امنیت بیشتر برای محافظت از عبادتگاه ها و عبادت کنندگان وجود دارد، کسانی که اکثراً مایلند طیف وسیعی از راه حل های فیزیکی را ببینند. این شامل استقرار استراتژیک یک سیستم مدیریت ویدئویی پیشرفته است که هدف دوگانه ای را دنبال می کند. در مرحله اول، نظارت گسترده ای از نقاط دسترسی، افزایش آگاهی موقعیتی و تشخیص تهدید را فراهم می کند.

ثانیاً، سیستم مدیریت ویدیو با قابلیت ضبط محرمانه حوادث، از جمله حملات فیزیکی و آزار کلامی، به ابزاری ضروری در حفظ حرمت این فضاهای مقدس و در عین حال رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی تبدیل می‌شود.

نظارت مبتکرانه

با این وجود، استفاده از سیستم‌های تشخیص چهره باعث نظارت مبتکرانه و تا حدودی تهاجم به حریم خصوصی می‌شود. استفاده از چنین فناوری‌های پیشرفته‌ای نه تنها سیستم‌های مدیریت ویدیوی موجود را قادر می‌سازد تا بدانند چه اتفاقی افتاده است، بلکه شناسایی افراد مورد علاقه را در مکان برجسته قرار می‌دهد و ظرفیت پیش‌دستی و مقابله با هر گونه مسائل نظم و قانون را توسعه می‌دهد.

در نتیجه پاسخگویی مسئولین در این امر در امر حفظ و تضمین حرمت این حرم ها و بهبود حال عمومی عاطفی مؤمنان بسیار حائز اهمیت است.

یکپارچه سازی سیستم های تشخیص چهره

علاوه بر موسسات مذهبی متعدد، از فناوری تشخیص چهره برای تضمین امنیت و ایمنی نمازگزاران استفاده می شود. دلایل اجرای این فناوری ممکن است متفاوت باشد، اما به طور کلی شامل نگرانی در مورد افزایش ناامنی است که می تواند به صورت خرابکاری، سرقت یا حتی یک اقدام تروریستی با هدف قرار دادن مکان های مقدس ظاهر شود.  

در سنگاپور، افزایش نگران کننده 11 گزارش پلیس در مورد سرقت در اماکن عبادت در نیمه اول سال 2023 که نسبت به سال قبل دو برابر شده است، بر نیاز مبرم به اقدامات امنیتی افزایش یافته تاکید می کند. ادغام چنین فناوری راه حلی قوی برای ایمن کردن جعبه های اهدایی در مکان های عبادت ارائه می دهد و لایه حفاظتی اضافی برای این فضاهای مقدس فراهم می کند. با ادغام سیستم های تشخیص چهره، این موسسات می توانند اطمینان حاصل کنند که فقط پرسنل مجاز به قسمت جعبه اهدا دسترسی دارند و در نتیجه خطر سرقت یا دستکاری را به حداقل می رساند.

نظارت در زمان واقعی

سیستم‌های تشخیص چهره که برای استفاده در مکان‌های عبادت طراحی شده‌اند، دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاصی هستند، مانند نظارت بر زمان واقعی نقاط ورودی، شناسایی خودکار افراد مشکوک، و ادغام با زیرساخت‌های امنیتی موجود.

این شیوه اجرای سیستم امنیتی در یک جامعه مذهبی نه تنها موجبات افزایش امنیت را فراهم می کند، بلکه امکان حفظ قداست و باز بودن اماکن مذهبی را نیز فراهم می کند.

نظارت لحظه ای جمعیت

سیستم های تشخیص چهره را می توان به عنوان ابزار مهمی برای حل مشکل جمعیت و پردازش ناآرامی های مدنی در اماکن عبادت به کار برد. مقامات می توانند با کمک سیستم های تشخیص چهره که نظارت لحظه ای بر جریان جمعیت و تراکم جمعیت را فراهم می کند، نقاط داغ جمعیت را شناسایی کرده و رویدادهایی را که ممکن است منجر به انسداد یا ازدحام شود، پیش بینی کنند.

علاوه بر این، این سیستم ها این پتانسیل را دارند که به افرادی اشاره کنند که می توانند تحریک کننده خشونت یا انتشار ناآرامی باشند. این فرصتی را برای مداخلات هدفمند ایجاد می کند که منجر به تنش زدایی و بازگرداندن نظم می شود.

تشخیص نفوذ محیطی

نکته قابل توجه، فناوری تشخیص چهره همچنین می‌تواند به افسران کمک کند مسیر حرکت افراد نافرمانی مدنی را شناسایی و دستگیر کنند، مظنونانی را که نمی‌توانند جلوی نفوذ خود به فروشگاه‌های عمومی یا سایر اعمال مجرمانه را بگیرند، و از ایمنی و رفاه نمازگزاران در زمان‌های نافرمانی اطمینان حاصل کنند. ازدحام بیش از حد و ناآرامی های مدنی

در زمانی که به نظر می رسد همه جنبه های امنیتی آنقدر بزرگ هستند که نمی توان آنها را نادیده گرفت، ترکیب سیستم های فناوری تشخیص چهره با تشخیص نفوذ محیطی با ظهور یک راه حل قدرتمند شروع به درخشش می کند. به ویژه با توجه به اینکه چنین مکان‌هایی در طول تاریخ به نقاط دیدنی یا مکان‌های توریستی در حال تبلیغ تبدیل شده‌اند، استراتژی حفاظت، دفاعی محکم در برابر چنین فعالیت‌های انسانی نیز ارائه می‌کند.

فعال سازی هشدار، شناسایی تهدید

این را تصور کنید: وقتی فردی به محیط نزدیک می شود، دوربین های دارای سیستم تشخیص چهره در یک چشم به هم زدن از چهره عکس می گیرند. در یک ضربه محکم از انگشتان، سیستم یک امتیاز تطبیق را محاسبه می کند و یک مقایسه جهانی با پایگاه داده چهره های ثبت شده انجام می دهد تا ببیند آیا فرد مجاز به حضور در داخل است یا خیر.

اگر سیستم حضور غیرمجاز را تشخیص دهد، با انجام این کار، سیگنالی ارسال می‌کند که بیان می‌کند پرسنل امنیتی یا هر پاسخ از پیش تعیین‌شده‌ای مانند فعال‌سازی هشدار مناسب تشخیص داده می‌شوند. این آمیختگی فناوری‌ها نه تنها شناسایی تهدید را دقیق‌تر می‌کند، بلکه پاسخ‌های مناسب و در دسترس را در زمان کوتاهی ارائه می‌کند که امنیت و تقدس این مناطق مقدس را تضمین می‌کند.

راه حل های امنیتی فیزیکی

راه‌حل‌های امنیتی فیزیکی برای ایجاد احساس امنیت برای کاربران منظم مکان‌های عبادت ضروری است، اما ملاحظات زیبایی‌شناختی این اقدامات به همان اندازه مهم هستند: در حالی که طراحی امنیتی در محل باید برای دور نگه داشتن متجاوزان و کمک به جلوگیری از جرم و جنایت، مورد استقبال قرار گیرد. و حس امنیت را القا کند. تعادل خوبی بین امنیت موثر و زیبایی شناسی وجود دارد.

مؤسسات مذهبی با تقویت ارزیابی مداوم، مشارکت جامعه و تأمل اخلاقی می توانند از پتانسیل فناوری تشخیص چهره برای ایجاد فضاهای امن تر و خوشایندتر برای نمازگزاران استفاده کنند.

تصمیم گیری هوشمندانه

هدف در پایان یافتن تعادل بین الزامات امنیتی و ارزش‌های یک سیستم باز و فراگیر از اعمال دین است که در آن حقوق فردی واقعاً رعایت می‌شود. با این حال، تلاش های مشترک و تصمیم گیری هوشمندانه تضمین می کند که این فناوری به عنوان ابزار هماهنگی الهی و پرورش معنوی در طول عبادت مورد استفاده قرار گیرد.

سوکریت وارما، شریک بازاریابی جهانی، گفت: ” در دنیایی که صلح در اولویت قرار دارد، ضروری است که نه تنها امنیت فیزیکی، بلکه حفظ قداست در اماکن عبادت را در اولویت قرار دهیم. فناوری تشخیص چهره، زمانی که به طور متفکرانه به کار گرفته شود، به چراغی برای اطمینان تبدیل می شود .” ، منطقه APAC و MENA، RecFaces.

رویکرد پیشگیرانه

والری لاپتوا، مدیر توسعه کسب و کار منطقه APAC گفت: « سیستم‌های تشخیص چهره رویکردی فعال برای ایمن کردن مکان‌های عبادت ارائه می‌دهند، امکان نظارت در زمان واقعی نقاط ورودی و شناسایی خودکار تهدیدات احتمالی را فراهم می‌کنند، در حالی که همچنان به مقدسات این مکان‌های مقدس احترام می‌گذارند .» , RecFaces.

یوجنیا مارینا، توسعه کسب و کار، گفت: « اجرای فناوری تشخیص چهره در مکان‌های عبادت فرصتی برای رسیدگی موثر به تراکم بیش از حد و ناآرامی‌های مدنی فراهم می‌کند و به مداخلات هدفمند برای کاهش تنش‌ها و بازگرداندن نظم و حصول اطمینان از ایمنی و رفاه نمازگزاران اجازه می‌دهد .» کارگردان، منطقه MENA، RecFaces.